НАЧАЛО

Категория:

< ПРЕДИШЕН ЗАПИС | ПОСЛЕДОВАТЕЛИ НА УЧИТЕЛЯ | СЛЕДВАЩ ЗАПИС >

Паневритмията

  Живата връзка - Крум Въжаров (1908- 1991)
Алтернативен линк

Паневритмията



Крум Въжаров изцяло е свидетел на даването на Паневритмията от Учителя, който започва постепенно да я показва в края на двадесетте години на миналия век. Образованието на Крум по психология, и по- точно анализ на движенията, което той е практикувал, съществено допринася за способността му точно и прецизно да възприеме паневритмичните движения.

Веднъж Крум танцувал сам Паневритмия. Учителят излязъл от центъра на кръга и отишъл да играе с него от упражнението „Аум“, което е едно от най-свещените. С това Учителят дал сили, вдъхновение и голям тласък за работата, която по-късно Крум е трябвало да свърши за Паневритмията. Пробудил е у него висши центрове, вложил е свещения духовен елемент на Паневритмията, благословил го е.



Публикувано изображение
Паневритмия на Рила


Крум виждаше и съзнаваше Паневритмията в тази светлина: „Паневритмията е средство, чрез което да се свържем с творческите кос- мични сили на природата. Но за да е възможно това, нашето тяло трябва да бъде така пречистено, че да стане добър проводник. И за да бъде такъв проводник, е необходимо да се откажем от консумацията на тютюн, алкохол и месо. Да приемаме най-чиста храна, главно плодове и зеленчуци, да пием най-чиста вода, да дишаме най-чист въздух, да имаме най-чисти чувства, мисли и желания. Като водим по-продължително време такъв живот, нашето тяло става пригодно чрез Паневритмията да приеме космичните творчески сили. В противен случай Паневритмията остава само правене на движения, които нищо не ни ползват. Паневритмията не може да се разглежда и практикува сама за себе си. Паневритмията има смисъл и значение и дава много благоприятни резултати, когато е включена в целия комплекс към учението на Учителя, а не извън него.

Учителят е предвестник на Новата култура, на Новата епоха на века на Водолея. Той дойде да донесе новото разбиране, новите методи за новия човек, за бъдещия човек, човека от епохата на Водолея. Ако Паневритмията не се разбира и практикува така, тя губи своето значение и смисъл. Паневритмията е средство, чрез което ние се свързваме със силите, които носи Новата епоха. И когато се танцува, най-важното е нашето съзнание да бъде будно за тия нови сили, които сега идват от Новата епоха за новия човек. За да станем добри проводници на тия сили, ние трябва да живеем този живот, на който ни учи Учителят на Новата епоха Беинса Дуно.“*

Най-важното за Крум било да подготви по-млади хора да научат Паневритмията правилно, да вникнат и да разберат духовния й смисъл и да го въплътят в тяхната игра, за да може да се реализира живата приемственост.

Спомням си, че още в началото, когато се запознах с Крум, той помоли Катя Грива да ни покаже Паневритмията, да ни обучи добре с всички детайли. Дълго време се събирахме редовно всяка седмица в апартамента на Дора Иванова. Бяхме Дора, Дина Станчева и аз, Мария. Понякога идваха и други приятели. Работехме усърдно, Катя Грива ни показваше упражненията, проверяваше как ги играем, поправяше ни, докато ги научим добре. В съзнанието ми още звучат нейните нежни думи как да правим упражненията - плавно, хармонично и с много любов. Тя казваше, че когато Учителят ги правел пред нея, ги изпълнявал много красиво, изящно и вдъхновено.

По-късно, когато бяхме на лагера на Салоните с Борис Николов и Мария Тодорова, Крум често ни посещаваше и тогава също настояваше да продължа да уча Паневритмията и с Мария Тодорова.

Крум непрекъснато подчертаваше, че най-същественото в Паневритмията е духовният елемент. Години наред той ни обясняваше духовния смисъл на упражненията. Помагаше ни, учеше ни как да израснем, да се повдигнем, за да може да разберем и дълбоко да осмислим духовната същност на Паневритмията. Показваше ни как да играем Паневритмия и да влагаме този духовен смисъл в упражненията. Той работи усърдно с нас повече от 20 години, за да ни подготви.

При изпълнението на Паневритмията Крум особено много държеше тя да се играе точно в ритъма на музиката. Акцентите в музиката да бъдат подчертани със съответни леки акценти в движенията. Тогава движенията от монотонни се превръщат в изключително изразителни, красиви и силни - така както Ярмила ги правеше.

Преди години имах щастието да гледам един филм с Учителя, заснет от Жорж Кьосев. Завинаги ще остане в съзнанието ми начинът, по който Учителят изпълняваше упражнението „Евера“. Той изнасяше ръцете си нагоре със силен замах и устрем и цялото му тяло като че ли политаше в небесата. Това движение се подчертаваше от Учителя с голям акцент.

За същото говори и Мария Златева, ученичка на Учителя от 1921 г. (вж. с. 198, факсимиле). Учителят е казал при Пентаграма музикантите да подчертават първите времена, за да може ритмично да се прави кръгът с ръцете.

След много години работа с Паневритмията (с Катя Грива, Мария Тодорова, Ярмила Ментцлова, Елена Андреева и Крум Въжаров) Крум ми каза, че мога да участвам в обучението на чужденците. Той ме молеше да демонстрирам упражненията, тъй като учениците на Учителя бяха вече доста възрастни, а някои като Катя Грива и Мария Тодорова вече бяха си заминали. Крум обясняваше духовния смисъл на упражненията и много внимателно наблюдаваше как чужденците ги играят, поправяше ги, учеше ги. Така бяха подготвени много чужденци, които след това разпространиха Паневритмията по света. Ардела Натаниел разпространи Паневритмията в Англия, САЩ, Полша, Южна Африка, Бразилия, Коста Рика, Колумбия, Чили, Перу и др. Алисон Браун създаде Школа по Паневритмия в Шотландия. Тя водеше кореспонденция с Крум който я напътстваше в нейната работа за Учителя. Тук е публикувано едно от писмата й.

15 февруари 1988 г.

Най-скъпи Крум,

Аз ти изпращам цялата моя любов и тази на моите момчета тук, в Шотландия.

Приложеният с Филип ръкопис е моят първи опит да събера на едно място различни теми от прекрасните думи на Учителя. Това не е добре напечатано, но крайното представяне ще бъде много по-красиво. Дай ми твоите мисли и реакция и аз ще ги оценя. Алма ще направи внимателно рисунките на Останалите упражнения, когато се срещнем през май.

Благославям те, скъпи Крум.

С обич, от Алисон



Публикувано изображение
Писмо от Алисон Браун до Крум Въжаров, 15 февруари 1988 г. Факсимиле



Спомням си как след дълга работа с Алисон Браун накрая Крум й каза:,Добре научи Паневритмията. Имаш благословението на Небето да я преподаваш.“ Тогава ми стана ясно, че за да преподаваш Паневритмия, трябва да си я научил много добре, да познаваш и въплъщаваш в играта духовния й смисъл. Също така и ученици на Учителя, които бяха достигнали до такова ниво, да потвърдят това. И най- важното - да имаш благословението на Небето.

Миша и Галя Левин разпространиха учението на Учителя и Паневритмията в Русия. Те усърдно работеха с Крум Въжаров и с други ученици на Учителя, за да я научат добре.

Когато на Рила предадоха на Крум книгата на Ярмила Ментцлова „La Paпeurythmie“, 1984 г., видях как той много обстойно я прегледа. Тъй като Крум Въжаров не беше музикант, помоли Галилей Величков внимателно да огледа нотния музикален текст. Според него е имало само разместване на някои коли, което е техническа грешка.

След заминаването на Ярмила Крум ни каза, че задачата, която Учителят е дал на Ярмила, трябва да се завърши. Необходимо е да се подготви книга, съдържаща трите части на Паневритмията, тъй като в книгата на Ярмила Ментцлова са описани само 28 паневритмични упражнения.

Крум веднага се зае да направи пълни диаграми за изпълнението на Пентаграма. Слънчевите лъчи бяха подробно описани и издадени по времето на Учителя през 1942 г. Веднъж запитах Весела Несторова дали тя е направила описанието на Слънчевите лъчи. Тя отговори: „Аз само по вдъхновение на Учителя дадох текста на песните, но не съм описвала движенията. Вероятно това описание е от Боян Боев.“

Крум Въжаров работи много сериозно и създаде подробни диаграми за изпълнението на Пентаграма. Аз, Мария, му помагах само в техническото оформление.

Антония и Крум преведоха от френски език „La Paпeurythmie“ от Ярмила Ментцлова. За съжаление тази книга не е била напълно завършена и последно прегледана от Ярмила поради нещастния случай с нея. Крум уважаваше професионалните й дарби като хореограф и танцьор, а също така и нейното описание на паневритмичните движения. Въпреки това описанието на движенията в нейната книга е било внимателно и подробно обсъдено и с други ученици на Учителя, очевидци на даването на Паневритмията. Крум правеше всичко по високия идеал и не се съмнявам, че той е поканил най-добрите в тази област. Тъй като по това време всичко ставаше в пълна тайна, за съжаление не зная имената на тези, които са участвали в това обсъждане. Зная само, че е участвал Галилей Величков и предполагам, Димитър Грива. Така е бил оформен текстът с описанието на паневритмичните упражнения за книгата на български език. Основно движенията са описани според„La Paпeurythmie“, 1984 г., от Ярмила Ментцлова. Ръкописът на този текст ми беше предаден от Крум Въжаров с молба да го издам, когато е възможно. Също така той ми остави една малка сума за това. Крум каза, че с издаването на тази книга ще се изпълни цялостно задачата за Паневритмията, която Учителят е възложил на Ярмила. Когато издадох ръкописа през 1993 г. (Учителя „Паневритмия“, 1993, ИК „Всемир“, София), много от учениците на Учителя се зарадваха, а Димитър Грива беше много доволен и специално искрено ме поздрави.

Всички ученици на Учителя са гледали как той играе Паневритмията, но това, което са виждали и съзнавали, зависи от тяхното духов- но, интелектуално, емоционално ниво, физически възможности и т.н., а също така и от професионалната им подготовка. Едни са усвоили най- общо движенията, други са видели и най-малките детайли и след това са ги възпроизвели.

Трябва да се има предвид, че Учителят е дал движенията на Паневритмията, но те са описани от неговите ученици. Учителят е дал музиката на Паневритмията, но тя е записана от неговите ученици. При този процес са възникнали някои несъответствия, неясноти - факти, които трудно могат да се обяснят и решат. Също така Учителят е правел и малки промени в някои детайли. Това обаче не може да бъде предмет на спорове, а е един стимул за духовно прозрение и по-задълбочено вникване в същността на този свещен танц.

В четирите евангелия на Новия завет едни и същи явления и факти са описани в различна светлина и детайли в зависимост от възможностите на апостолите. Това дава по-пълна, цялостна картина на събитията и целият свят с уважение го приема повече от 2000 години. По същия начин очевидците на Паневритмията описват някои малки детайли от упражненията различно, но това в никакъв случай не може да омаловажи духовните ценности на този свещен танц. Затова нека насочим вниманието си към духовния смисъл и символиката на паневритмичните упражнения, да ги преживеем дълбоко, да се докоснем до тяхната святост. Да се опитаме да разберем и да вникнем в принципите на Паневритмията, на разумните сили, които стоят зад тях. Това изключително много ще ни помогне да изпълняваме правилно движенията и на физическия план.

-------------------------------------------------------------------------------------------------
*Този текст е диктуван от Крум Въжаров на Мария Митовска.


  Живата връзка - Крум Въжаров (1908- 1991)
, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА


НАГОРЕ